Home » Blog » Hoe jij klanten aantrekt door een fotoshoot

Hoe jij klanten aantrekt door een fotoshoot

Gepubliceerd op 20 mei 2020 om 21:38

duinen camera fotograaf wijk aan zee

"Practice what you preach", dacht ik.

 

Ik vertel op mijn website en op social media hoe belangrijk het is om voor de camera te staan, om jouw ideale klant te laten zien wie je bent en hun een reden te geven waarom jij de match voor hun bent. En uiteindelijk kan je ook op deze manier nieuwe klanten aantrekken.

Als ik jou dat vertel, is het natuurlijk logisch dat ik dat zelf als fotograaf ook doe, voor de camera staan! Sinds ik die knop in mijn hoofd om had gezet laat ik mij nu veel vaker zien in mijn stories op social media en post ik steeds vaker foto's van mijzelf in mijn feed.

 

Er zijn een paar dingen die ik mij ben gaan realiseren daaruit die ik heel graag met jou wil delen, omdat ik denk dat het voor jou ook ontzettend waardevol kan zijn om die realisaties te weten.

 

Ready?

 

Sinds ik foto's van mijzelf maak én laat maken...

... krijg ik vaker DM's en reacties op foto's.

Ik heb het hier over waardevolle reacties! Berichtjes van stories waar ik een foto van mijzelf deelde met iets dat ik die dag had gedaan, zoals het maken van een planning voor de komende week of het uploaden van gemaakte foto's op mijn computer.

Eigenlijk kan je dat als best "saai" zien. En eerlijk, als ik een foto van mijn computer post waarbij je zien dat hij foto's aan het uploaden is in mijn bewerkingsprogramma, krijg ik daar geen reacties op. Maar als ik een video van mijzelf maak waarin ik vertel waarom ik direct de foto's upload in mijn bewerkingsprogramma zodra ik thuis kom van een fotoshoot, of een foto van mijzelf maak en een tekst erover zet dat het uploaden lang duurt (ik heb een kast van een computer die super goed werkt, maar ik blijf altijd ontzettend ongeduldig als ik foto's upload haha), krijg ik daar reacties op.

Waarom? Mensen vinden het leuk om je gezicht te zien! Om te zien wie er achter dat rechthoekig schermpje zit, wie de teksten schrijft en wie de foto's met die teksten upload op je social media.

 

duinen strand fotograaf camera wijk aan zee portretfotograaf ondernemende vrouwen

... Voel ik mij zelfverzekerder voor de camera.

Laatst was ik met mijn vriend bij een vriend van ons thuis die apparatuur heeft om nummers mee op te nemen. Hij was bezig met het maken van een nummer en had al de gitaar, bass en drumstel erin gemonteerd. Wat hij nog nodig had, was zang. Indien hij ook graag een vrouwelijke stem wilde, leek het mij wel leuk het te proberen. Slechte keus, want het klonk totaal niet (ik weet van mijzelf dat ik niet kan zingen, maar om jezelf toch zo vals te horen zingen, is een ietwat pijnlijke reminder) maar ik vond het eigenlijk het ergste dat ik mij zo ontzettend oncomfortabel voelde. Hoe ik daar stond met de microfoon in mijn handen en een groepje hechte vrienden die mij aankeken terwijl ik vals stond te zingen. Ik vond het vreselijk!

Gelukkig heb ik nooit de droom gehad een zangcarrière te beginnen, want anders had ik mijzelf aangeraden dat zingen niet mijn ding is ;)

 

Toch herken ik het oncomfortabele gevoel zeker! De eerste keer dat ik een selfie maakte, een video opnam voor mijn stories en de eerste keer dat ik voor de camera stond voor een fotoshoot, voelde ik mij namelijk precies zo. 

Als ik je één tip kan geven hoe je van dat oncomfortabele gevoel af komt: Heel vaak door dat oncomfortabele gevoel heen gaan! Voor mij zou dat dus betekenen dat ik juist de microfoon weer moet oppakken als ik van het oncomfortabele gevoel af wil zijn en mij zelfverzekerder te gaan voelen ;)

... Ziet mijn website er professioneel uit.

En kom ik dus ook professioneel over! Natuurlijk, ik ben fotograaf. Je verwacht dat een fotograaf goede foto's van zichzelf heeft op de "over mij" pagina, dat zou ik in ieder geval verwachten. Zo verwacht ik ook dat een tekstschrijver super unieke, out-of-the-box teksten op zijn/haar website heeft en dat een social media expert zelf ook een killer van een algoritme heeft. Voor mij klinkt dat ook gewoon logisch! Als ik andere mensen aanraad dat een je met een fotoshoot je ideale klant aan kan trekken, moet ik dat zelf ook doen. "Practice what you preach", dacht ik.

Laatst kreeg ik een geweldige reactie van een nieuwe klant, ze had mij gevonden via Google en kwam op mijn home pagina. Zoals je misschien hebt gezien (kijk anders maar even) heb ik een foto van mijzelf op mijn home page staan die écht laat zien wie ik ben!

Zij zei:
"Toen ik je foto zag, was ik eigenlijk al verkocht. Ik heb niet eens naar je prijzen gekeken, maar ben direct doorgegaan naar de contact pagina en heb je een mail gestuurd. Je straalt zo op die foto, dat wil ik ook!"

 

En met deze reactie snap je vast al welk inzicht ik vervolgens met je wil delen. Want sinds ik foto's van mijzelf maak én laat maken...

... Bereik ik mijn ideale klant die écht geïnteresseerd zijn om iets te kopen

Je hebt vast wel gehoord van personal branding. Ik ben mijn bedrijf en daarom laat ik op social media veel uit mijn eigen leven zien omdat ik het geweldig vind als ik daarmee mensen inspireer, motiveer en met die mensen in gesprek kan raken. Op deze manier heb ik klanten gekregen en ik vind deze manier van mijn ideale klant bereiken echt geweldig. Vooral wat mijn klant van hierboven vertelde tegen mij, daardoor maakte ik echt even een vreugdedansje! 

 

Ik bereik ook mijn ideale klant omdat ik ben gaan nadenken over wat mijn ideale klant van mij wilt zien. Mijn ideale klant wilt mijn gezicht zien. Mijn ideale klant wilt zien wie er achter de camera staat, wie foto's van haar gaat maken. 

 

Dit geldt niet alleen maar als je een fotograaf bent, als ik een boekhouder inhuur, wil ik zien naar wie ik een mail stuur. Als ik een E-book van iemand koop, wil ik weten hoe de persoon eruit ziet die hem heeft geschreven. Je koopt ook liever een ijsje bij de ijsboer i.p.v een machine, toch? Het is niet alleen omdat dat ijsje zo lekker smaakt, maar omdat de hele beleving zoveel meer is!

Dit kan jij ook bereiken!

Wat ik je net allemaal hebt verteld, is geen goocheltruc. Jij kan dat ook bereiken door een professionele fotoshoot!

✔ Wordt zichtbaar,

✔ voel je zelfverzekerd en

✔ bereik je ideale klant. 

 

Als je het leuk vind, kunnen we samen even beeldbellen om te kijken of wij een match zijn! 

Het lijkt mij ontzettend leuk jou te leren kennen, hopelijk spreek ik je snel❤

 

Veel liefs, Joy

blogpost hoe jij klanten aantrekt met een fotoshoot by joy photography

Foto's door Myrthe Vlasveld, eigen bewerking

Volg je mij al op Instagram? Ik deel iedere week inspiratie met je!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.